De beste stemmen: vriendelijk en geloofwaardig

Donderdag 6 oktober overleed Meta de Vries. Zij was één van de beste radiostemmen van Nederland, zo is de consensus. Wat kenmerkt nu zo’n goede stem?

Mijn persoonlijke top drie van de beste vrouwelijke radiostemmen ooit (in willekeurige volgorde) luidt: Hilde Smit, Meta de Vries en Anne van Egmond. (Maar er waren er natuurlijk veel meer, ook mannelijke!)
Ik hoor ze niet vaak meer, die bijzonder prettige, vertrouwde stemmen uit het verleden. Soms komen ze nog eens langs, zoals laatst in de herhaling van een oud interview dat Hilde Smit had met accordeonist Johnny Meyer. En vrijdag, toen ik een interview hoorde met Meta de Vries, dat dateerde van 2003. Dat interview werd herhaald naar aanleiding van haar overlijden. En verder hoorden we haar natuurlijk wekelijks in de rubriek “Lekker weg in eigen land,” waarin ze toeristische tips voorlas met haar welluidende stem. En zojuist heb ik nog even een stukje van een programma met Anne van Egmond teruggeluisterd. Kippenvel!
De stemmen van genoemde dames hadden een hoge “goedgevoelsfactor.” Ik kan me dat van vroeger nog levendig voor de geest halen. Stemmen die vriendelijk en ook zelfverzekerd en ter zake kundig klonken. Het waren stemmen van beschaving, netheid, familiewarmte. Kortom: jaren ’60/’70.

In 1995 ontmoette ik voor het eerst Hilde Smit in het kader van mijn werk. Het vooruitzicht van een ontmoeting met de koningin had niet spannender kunnen zijn, zo’n bewondering had ik voor zulke geweldige radiopresentatoren!

Wat is nu zo bepalend voor die heel goede stemmen, die stemmen die je laten luisteren, waarvan de woorden beklijven en de verhalen boeien?
Ik heb drieëndertig jaar met stemmen gewerkt. Ik meld dat niet om te suggereren dat ik de wijsheid daardoor in pacht heb, maar ik mag wel laten weten dat ik er iets vanaf weet. En voor mij staat vast dat al die goede stemmen vriendelijkheid en autoriteit combineren. Neem maar eens een goede stem in gedachten, bijvoorbeeld van een journaallezer van vroeger zoals Joop van Zijl of Hennie Stoel, of een presentator van nog vroeger: Jaap van Meekren, die o.a. AVRO’s Televizier presenteerde. Of denk aan een andere bekende stem die indruk op je gemaakt heeft. En probeer je dan eens voor te stellen dat die stem zowel vriendelijk, gemoedelijk, als gezaghebbend, met kennis van zaken, geloofwaardig was. Je zult die stem-eigenschappen zeker herkennen!
Ook nu nog zijn er zulke stemmen. Vooral veel NOS (radio) journaallezers (m/v) voldoen nog prima aan die eigenschappen. Ik zal verder geen namenlijsten maken, maar laten we als voorbeeld maar nemen: Rob Trip! Onder andere.

In het interview met Meta de Vries uit 2003, dat ik vrijdag hoorde, vertelde ze dat het vroeger allemaal zo streng was bij de radio en dat het maar gelukkig was dat het nu allemaal wat losser mocht.
Als het Meta’s laatste woorden waren geweest zou ik ze niet aanvechten, maar ik ben het met die woorden van haar uit 2003 niet eens. Of was het in 2003 misschien nog niet zover doorgeschoten als nu? Er komen steeds meer hakkelende, halve dyslectici die hun opwachting maken bij de radio, alsmede lieden die te arrogant zijn om te articuleren, op 78-toerentempo brabbelen, zich 5 euhms per zin hebben aangewend, feiten verwarren, poldernederlands praten, uitdrukkingen verhaspelen, onverstaanbaar mompelen en/of interessanterig doen met rare, onnatuurlijke toontjes.

Jammer van al dat ‘losjes’. Waren er nog maar kundige, strenge regisseurs…

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in column, Media, Radio, Taal en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

