Fuck de toon van het debat

De Algemene Politieke Beschouwingen zijn dit jaar grotendeels aan mij voorbijgegaan. Dat is anders dan in voorgaande jaren. Ik verkoos deze keer met mijn gewone activiteiten door te gaan. 
Wel hield ik de samenvattingen en commentaren in de gaten en werd zodoende vooral geconfronteerd met de relletjes met Wilders in de hoofdrol… En daardoor met de hypocrisie van op slag fatsoenlijk geworden Nederland.

Om te beginnen maak ik graag duidelijk waar ik sta in deze: ik wil alleen debatten in het parlement die gevoerd worden op beschaafde toon en die louter inhoudelijk zijn, met hoogstens nu en dan een kwinkslag. De titel van dit stukje (voor de Henken, Ingrids, Fatima’s en Ahmeds die dit niet snappen) is om u tot lezen te verleiden en ook een beetje om mijn ergernis aan de hypocrisie te uiten in hedendaagse stijl, een stijl die mij niet altijd welgevallig is!

Het moet mij van het hart dat de grootschalige verongelijkheid zich vooral doet gelden bij volk dat decennia lang vond dat alles maar moest kunnen. Assertiviteit was het hoogste goed, alles moest gezegd mogen worden; allemaal gelijk, iedereen rijk en geen gezeik. Je en jij tegen ouders en onderwijzers en eigenlijk tegen de hele wereld jouwen. Het was stoer om zo grof mogelijk te zijn: hoe linkser het cabaret, hoe grover de woorden. Zo bezien is het parlement nog vrij lang beschaafd gebleven als je bedenkt hoe anders dat ligt in landen als Israël en Italië, waar in het parlement gescholden wordt en de vuisten soms worden gebruikt. Of lees over ons eigen parlement in de negentiende eeuw eens dit artikeltje: Ongepast taalgebruik in de Tweede Kamer.

Welke vreselijke woorden zijn er in dit debat gevallen? Uit de samenvattingen herinner ik mij: ‘bedrijfspoedel’, ‘schoothondje’ en ‘kleuter’. Een mevrouw voerde lief een toneelstukje op met een stekkerdoos en een parlementariër voegde de Minister President toe: “Doe eens normaal man!” Goed, de schoonheidsprijs verdient het niet, zeker als je bedenkt dat de toon de muziek maakt. Van mij had het zo niet gemoeten, maar die verongelijktheid en dat gedram van die media… Max van Weezel maakte er in het programma op Radio 1 “Twee Dingen” van donderdag 22 september meteen alweer een godwin van. Nou vraag ik u…

Ook ergelijk was de commotie rond de ‘islamitische aap’. Deze kwam ‘uit de mouw’ volgens een PVV-kamerlid toen hij het over de Turkse premier had. Dit kwam Wilders op het verwijt van Minister President Rutte te staan dat de Turkse premier een aap werd genoemd. Volgens Wilders: beeldspraak. Ik heb het De Roon, het bewuste kamerlid niet zelf horen zeggen. Wel weet ik dat het uitermate slecht valt als er iets met ‘islamitisch’ is. Ik herriner me de heisa die ontstond toen Wilders het eens had over ‘islamitisch stemvee’. ‘Stemvee’ wordt al hondervijftig jaar doodnormaal gevonden, net als ‘klapvee’. Maar waar zit ’t hem in? Juist, in dat ‘islamitisch’. Dát is de open zenuw. Ware het ‘christelijk stemvee’ geweest of een christelijke aap uit de mouw, geen haan had er naar gekraaid.

Ik zou zeggen, in het parlement én in de commentaren: doe eens normaal mensen!

Update op 30 september
De bijzonder correcte Max Pam kan er ook wat van als het om de ‘toon van het debat’ gaat. In zijn column in De Volkskrant op 30 september bevestigt hij mijn stelling dat er met ‘christelijke apen’ dan weer niets mis is: “In feite is die Van der Staaij een aap in een keurig pak.”

Ook in de Volkskrant van 30 september staat een relativerend artikel van Yves Desmet, politiek commentator van de Belgische krant De Morgen onder de titel: “Nederlanders, willen jullie even normaal doen, ja?”

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in column, maatschappij, Media, nieuws, Politiek, Radio, Taal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

