Een taalpuristisch ochtendje…

Zaterdagochtend, TROS Nieuwsshow, Radio 1.
Mieke van der Weij, één van de presentatoren van dat programma kondigt Willem Nijholt aan als auteur en ze spreekt dat uit als ‘outeur’. Nijholt corrigeert: “Oteur”. 

“Ik ben een taalpurist hoor,” voegde hij er nog aan toe. “Dat ben ik ook,” antwoordde Van der Weij en ze zei erbij: “Kun je nagaan hoe ik me nu schaam!”

Ik twijfelde.
Laatst had ik nog in een artikel gelezen dat ‘auto’ op twee manieren mocht worden uitgesproken. Ik begon een zoektocht naar De Waarheid en niets dan De Waarheid. Dat gebeurde met veel gesurf-met-schermvergroting en met veel geblader met letterlijk meerdere vergrootglazen in gedrukte woordenboeken. Uiteindelijk installeerde ik opnieuw de digitale versie van Van Dale 1.0, met uitspraak, op de computer. Daar vond ik de uitspraak met ‘ou’. Dat het ook met ‘o’ mag zag ik helaas te laat, namelijk nadat ik getwitterd had dat het met ‘ou’ moest. Het was buiten mijn sterk vergrote scherm gevallen. Zo zat er weer een vervelend vlekje op mijn actie. Maar mijn punt blijft overeind: het is niet netjes om iemand in het openbaar te corrigeren, zeker als je ongelijk hebt. (Nijholt had ongelijk door Van der Weij te corrigeren, want ze sprak het goed uit.)

Taaldiscussies zijn soeplink. De taal is toch eigenlijk heel complex. En de taal verandert. Zo corrigeerde ik eens iemand waarbij ik ongelijk had, omdat het grammaticale fenomeen veranderd was nadat ik in de schoolbanken zat… Ook ingewikkeld is dat ik nu ook in het openbaar aan het corrigeren ben… Maar dat is toch anders dan hoe Van der Weij vanmorgen ten onrechte op haar nummer werd gezet. Dat is heel vervelend voor een radiopresentator en in dit geval dus onverdiend.

Waarom was er mij iets aan gelegen om het uit te zoeken?
Ook ik waardeer Nijholt zeer als de artiest die hij is. Dat doet iedereen, want je hoort niets dan lof als het over Nijholt gaat. Zo iemand wordt een autoriteit. Ook Van der Weij, zelf nota bene neerlandica, ging meteen door het stof. Ten onrechte dus.

En… het is natuurlijk fijn om met taal bezig te zijn!

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in Radio, Taal en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

