One stop shopping

Er worden in het Nederlands veel Engelse woorden en uitdrukkingen gebruikt zonder dat dit nodig is. Het is vaak niet nodig omdat er een goed Nederlands woord of een goede Nederlandse uitdrukking voorhanden is.

Maar er zijn meer redenen voor het gebruik van Engelse woorden en uitdrukkingen dan het ontbreken van een goed Nederlands equivalent. Veel mensen vinden dat ze er interessanter en ‘groter’ door worden, anderen vinden dat ze niet kunnen achterblijven en praten na. En uiteindelijk doen we het allemaal. Ik zeg ook ‘downloaden’ en niet ‘naar beneden laden’, zoals de Duitsers doen: ‘herunterladen’. Als ook wij, Nederlanders, van meet af aan waren begonnen met ‘e-post’  en ‘naar beneden laden’, dan had het helemaal niet belachelijk geklonken. Zo hadden we een ‘hyperlink’ geen ‘link’ hoeven noemen, maar bijvoorbeeld een ‘schakel’, zoals in het Zuid-Afrikaans (‘skakel’).

Toch zie ik soms woorden en uitdrukkingen in andere talen waarvan ik me kan voorstellen dat ze aantrekkelijk zijn om over te nemen. Zo kwam ik vanmorgen het woord ‘usability’ tegen, dat de Engelse vertaling is van ‘gebruikersvriendelijkheid’. Een mooi, rank woord. Erg gebruikersvriendelijk, zou ik zeggen.
‘One stop shopping’ vind ik ook zo’n mooie. Het is het antwoord op de vraag waarom je het kleine slagertje en het kleine bakkertje niet steunt door daar je vlees en brood te kopen, maar in plaats daarvan alles aanschaft in de supermarkt. Het beschrijft niet alleen, het verklaart ook: je hoeft maar één keer te stoppen om je boodschappen te doen. Dat scheelt veel uitleg, zo van: “Dan hoef ik ik niet drie keer in de rij te staan”.

Het zou natuurlijk mooi zijn als er een korte en bondige Nederlandse vertaling voor was. Die we dan ook meteen zouden gebruiken, nog voor die belachelijk zou kunnen gaan worden.

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in Taal en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

