Taalergernissen

Veruit het heerlijkste onderwerp: taal. En dan vooral: taalverloedering en taalergernissen. Gevaarlijk is het ook. Als je namelijk aan de kant staat van hen die het iets kan schelen dat de taal mooi is en mooi moet blijven, dan mag je natuurlijk geen fouten maken… Maar ik waag me toch met een paar woordjes aan dat onderwerp.

Gisteravond heb ik genoten van een interview met Jan Stroop op Radio 1 in het programma Kunststof. Jan Stroop is de ontdekker van het fenomeen ‘Poldernederlands’. Ik hoor die man graag praten. Hij spreekt een prachtig Nederlands en hij is zo deskundig! Volgens de presentatrice, Petra Possel, stroomden de e-mails binnen, zo levend is dit onderwerp! Er schijnen nogal wat taalfundamentalisten te zijn, zo bleek uit die mailtjes. Soms ben ik wel eens bang dat ik daar ook toe behoor, want ik kan me soms behoorlijk ergeren aan mij onwelgevallig taalgebruik. Ik ben het dan ook niet met Jan Stroop eens dat “niets fout” is. Als er namelijk staat ‘IJssel’ en je zegt “Aissel” dan is dat fout, uitgaande van hoe we hebben afgesproken dat de IJ in het ABN wordt uitgesproken. Je kunt er vervolgens wél over twisten of het erg is of niet dat die fout gemaakt wordt, maar fout is het.

Volgens mij moet taal op z’n minst verstaanbaar zijn en een boodschap overbrengen. Als aan die voorwaarden niet wordt voldaan noem ik het fout. De voortdurende verschraling van de klinkers en tweeklanken tot ‘au’ en ‘ai’ gaat voor mij ten koste van de verstaanbaarheid. Woorden en uitdrukkingen die verkeerd gebruikt worden doen de boodschap niet goed overkomen. Zo hoor ik vaak dat er nooit meer iets ergens aan te wijten is. Alles is overal aan te danken. Zo kun je invalide worden ‘dankzij’ een auto-ongeluk. Nou, veel plezier met je handicap zou ik zeggen…
Er valt ook nooit meer iets tegen. Alles valt mee. Ook dat onderscheid verdwijnt.
Sinds kort hoor ik in plaats van  “Het staat u vrij om…” “U staat vrij om…” Lelijk!

Onderscheid verdwijnt, ook tussen sterke en zwakke werkwoorden. Het excuus dat dit allemaal taalontwikkeling is geloof ik niet. Het voltrekt zich te snel om een evolutie te zijn. Nee, het is verschraling van onderwijs en opvoeding. Na-apen en door niemand gecorrigeerd worden, want anarchie is gemakkelijker. Dat is iets anders dan fouten maken, want dat doen we allemaal en dat is natuurlijk niet erg.

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in Taal en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

