Nieuwsbulletins

Vannacht hoorde ik weer eens wat Duitse en Engelse nieuwsbulletins op de radio. Het viel me weer eens op hoe rustig en prettig die klinken in vergelijking met de bulletins op de Nederlandse radiostations, niet alleen op de commerciële, maar ook op de publieke. Het buitenland is echter niet altijd beter: de Amerikaanse stations kunnen er ook wat van als het gaat om onnodig lawaai en gehaaste onrust. Maar waarom neemt ónze radio dáár nou juist een voorbeeld aan? Is dat nou om interessant te doen of om de huidige, aan lawaai verslaafde generaties aan zich te proberen te binden?

Soms, als ik maar niet in slaap kan komen, luister ik langs de schaal van de radio. De ultieme verveling. Luisteren naar de vele vreemde muziekjes en vreemde talen, opklinkend uit ruiserige verten.
Wat me vannacht vooral opviel waren de nieuwsbulletins van de verschillende buitenlandse zenders. Wat een verademing vergeleken bij hoe die bulletins klinken op de Nederlandse radiostations!

Laatst had ik tijdens een saai huishoudelijk klusje de oordopjes van mijn mp3-speler in. Ik luisterde naar Radio 1. Tijdens het nieuwsbulletin op het hele uur hoorde ik dwars door de oordopjes van de mp3-speler heen de muziek van de buren, met een vreselijke basdreun. Ik haalde de oordopjes uit mijn oren en meteen stopte ook het burengerucht. Ik deed de dopjes weer in en… daar was het weer. Ik kwam er achter: niet mijn buren waren verantwoordelijk voor die tyfusherrie, maar een ongelofelijke malloot bij Radio 1 die macht genoeg had om het volslagen idiote idee te verwezenlijken om godbetert één of andere dreunende pijp herrie onder de nieuwslezer te zetten! En dit was geen foutje ofzo, nee, dit is structureel! Er zit meestal herrie onder de nieuwsbulletins. Bij BNR Nieuwsradio is het tegenwoordig helemaal bar: daar klinkt altijd een vreselijk raar spookgeluidje met de stem van de nieuwslezer mee. Waarom doen die radiostations dat? Is dat om tegemoet te komen aan de lawaaiverslaving van de huidige jonge generaties? Hopen ze zo jongeren aan zich te binden?

Op de Engelse en Duitse zenders die ik vannacht hoorde was alleen de stem van de nieuwslezer te horen. En ook tussen de verschillende onderwerpen in het bulletin klonk geen gek, echoënd pingelpongeltje, maar gewoon een spreekpauze. Heerlijk!
En dan die stemmen! Rustige, ontspannen, serieuze stemmen, in een kalm en natuurlijk spreektempo. Stemmen waardoor je je als luisteraar serieus genomen voelt. Stemmen waarvan het kenmerk is dat ze gezag en vriendelijkheid combineren. Stemmen die hun taal kennen. Gelukkig hebben ze dat soort stemmen bij de NOS ook nog wel, al moeten die stemmen dan ook vechten tegen achtergrondlawaai en een secondewijzer, en al boeten die stemmen dan ook ernstig aan gezag in door de infantiele pingelpongels tussen de nieuwsonderwerpen. Wel sluipen er,  zeker bij de commerciële zenders steeds meer van die gruizige, vlees-noch-vis stemmetjes binnen, die uitdrukkingen verhaspelen of verkeerd gebruiken, daarmee de verkeerde betekenis gevend, of door foute accentuering en/of intonatie blijk geven van onbegrip van de boodschap.
Wat betreft de klank van stemmen vond ik die welke ik vannacht bij onze buurlanden hoorde van erg goede kwaliteit. Maar dat kun je nog subjectief noemen. Bij BNR Nieuwsradio voeren ze een nieuwslezeres op die slist en een andere die altijd klinkt alsof ze snipverkouden is. En dat is niet subjectief; dat kun je gewoon objectief constateren.

Het zal, zo bedenk ik nu, wel weer te maken hebben met dat belachelijke, interessantige Amerika-geïmiteer, want daar, in de Verenigde Staten is de radio ook zo onrustig. En als ze hier gedurende een tijdje 0,2% meer marktaandeel verwerven of zoiets, denken ze vast dat dit te danken is aan die achterlijke loeisoep die ze produceren…

Over Ruud van der Meulen

Nieuws, media, politiek (liberaal), geschiedenis, taal, schrijft wat, lezer, musiceert wat, sporthater, slechtziend
Dit bericht werd geplaatst in Radio en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie